دی سوپر هیتر اسپری فشار

در دی سوپرهیتر ( desuper heater ) اسپری فشار ،دمای بخار توسط تماس مستقیم بخار فوق گرم با آب کاهش می یابد. بخار از طریق تبخیر آب سرد، خنک می شود. دی سوپرهیتر اسپری فشار می توان به صورت افقی یا عمودی نصب شود و معمولا برای شرایطی که در آن افت فشار باید به حداقل برسد استفاده می شود. این دی سوپرهیترها اصلاح شده دی سوپرهیترهای Attemperator با در نظر گرفتن فشار خوارک نسبتا ثابت، مستقل از میزان جریان اسپری شده و دستیابی به جریان در گردش بالاتر می باشند.

مقدار مایع تزریق از طریق یک شیر کنترل در خط spillback، بخشی از جریان را از میزان جریان ورودی گرفته و به مخزن برمیگرداند را تنظیم می کند. با شیر کنترل بسته، حداکثر میزان جریان اسپری شده به دست می آید. اسپری شدن یکسان و بهینه مایع در کل محدوده کنترل را به دست می آورد.

Approach point بخار خروجی با دمای 6 درجه سانتی گراد بالاتر از دمای اشباع امکانپذیر است

مزایای دی سوپر هیتر اسپری فشار

  • ظرفیت بالا گردش تا 50:1
  • افت فشار ناچیز
  • نصب به صورت عمودی و افقی تجهیز
  • بدون هیچگونه قطعه متحرک
  • ساختار مقاوم با طول عمر بالا
  • بدون نیاز به پایپ ساپورت خاص

معایب دی سوپر هیتر اسپری فشار

  • خنک کننده آب مورد نیاز برگشتی به خط لوله

کاربردهای دی سوپر هیتر اسپری فشار

  • قابل استفاده در خدمات کشتیرانی
  • کنترل دما بخار به محفظه خشک کن در صنعت تولید کاغذ
  • قابل استفاده در تهویه بخار سیستم های گرمایشی
  • قابل استفاده در فرآیند کنترل دمای بخار
دی سوپر هیتر

مطالب مرتبط با desuper heater :

 نقش سوپر هیتر در بویلرهای صنعتی

زمانی که بشر توانست نیروی شگرف و خارق العاده بخار را کشف کند، تحولات چشمگیری در روند صنعتی شدن جهان رقم خورد به نحوی که می توان ادعا نمود اگر دیگ های بخار (boiler) به دست بشر ساخته نشده بودند، احتمالا سهم زیادی از تحولات صنعتی در جهان به وجود نمی آمد و به جرات می توان گفت که اگر بخار وجود نداشت شکل جهان کاملا متفاوت می بود.

با پی بردن دانشمندان به نقش بخار در گرداندن چرخ های صنعت، نقش دیگ بخار در صنعت و همچنین تولید نیرو و انرژی بسیار پر رنگ و مهم قلمداد شد. بویلر یا دیگ بخار یکی از بخش های پر اهمیت نیروگاه تولید توان می باشند و کاربرد فراوانی در مهندسی مکانیک دارد.

تعریف سوپر هیتر (super heater)
ابتدا بخار فوق گرم و سپس سوپر هیتر را تعریف می کنیم.

تعریف بخار فوق گرم
هرگاه آب به فراتر از نقطه جوش خود برسد، تبدیل به بخار شده یا در حالت گازی (steam) قرار می گیرد. این نوع از حالت فیزیکی دارای انواع متفاوتی است که بسته به فشار و دمایی که در آن قرار دارد دسته بندی می شود.

بهتر است ابتدا تعریفی از بخار فوق گرم یا همان Super heated steam داشته باشیم تا
شما عزیزان بتوانید به درک بهتری از مفهوم سوپر هیتر برسید.

به بخار در دمای بالاتر از نقطه تبخیر (جوش) که در همان فشار مطلقی قرار گرفته که در آن درجه حرارت اندازه گیری شده است بخار فوق گرم یا سوپر هیت گفته می شود. این نوع بخار که درجه حرارت و چگالی کمتری نسبت به اشباع با همان فشار دارد گزینه بسیار مناسبی برای استفاده در توربین های تولید انرژی می باشد.
بعد از آنکه آب به دیگ بخار وارد شد، به وسیله لوله هایی که در تمام قسمت های کوره تعبیه شده (مشعل که در محفظه احتراق قرار گرفته باعث بالا رفتن دمای لوله ها شده) به بخار تبدیل می شود.

بعد از آن دوباره آب و بخاری که توسط لوله ها تولید شده به مخزن دیگ بخار ریخته می شود. در این مرحله به وسیله جداکننده آب و بخار در مخزن از یکدیگر جدا می شوند. بخار حاصل از این فرآیند مجددا توسط جدا کننده، ذرات کوچکی از آب که در بخار تولید شده را از بین می برد. آب های به وجود آمده وارد لوله ها می شوند و این چرخه تا جایی ادامه پیدا می کند که بخار اشباع تولید می شود.

 سوپر هیتر
در مرحله بعد بخار اشباع به وسیله سوپرهیترها و بخار خشک تولید می شود. در حقیقت سوپرهیتر باعث از بین بردن رطوبت های بخار می شود و دمای بخار تولیدی را بالاتر خواهد برد.
سوپر هیترها از چندین صفحه تشکیل شده اند که هر کدام از این صفحات در واقع یک لوله بلند است که پس از خمکاری به شکل کویل درآمده است. با هدف افزایش دمای بخار اشباع و حذف ذرات معلق آب از بخار، هر سوپر هیتر در سیستم بویلر طراحی و نصب می شود.

در بسیاری از صنایع نیاز هست دمای بخار بیش از دمای اشباع باشد به همین منظور سوپر هیتر را در مسیر بخار قرار می دهند تا دمای بخار را بدون افزایش فشار کاری دیگ بخار، افزایش دهد. سوپر هیتر را به صورت یک دستگاه جانبی مجزا از دیگ بخار می توان نصب کرد.

انواع سوپر هیتر
سوپر هیتر ها بر اساس روشی که فرآیند سوپرهیت شدن در آن ها انجام می شود به دو دسته کلی زیر تقسیم بندی می شوند.

دسته اول که به وسیله جریان گاز های احتراقی بویلر، فرآیند سوپر هیت شدن در آن ها صورت می گیرد و دسته دیگر سوپر هیتر هایی هستند که مستقل از بویلر، عمل سوپر هیت شدن را انجام می دهند.
هم چنین از نظر نحوه انتقال حرارت نیز می توان سوپر هیترها را در انواع زیر مشاهده نمود:

جابه جایی
تشعشعی
ترکیبی
در سوپرهیترهای ترکیبی، ثابت بودن دما در نرخ های مختلف جریان بخار سبب می شود تا از لحاظ راندمان کاری بهره وری بالاتری را داشته باشد. به این نوع سوپر هیتر چند مرحله ای نیز می گویند زیرا در دمای ثابت در رنج های مختلف بار را تضمین می کند.

 مزایا و معایب سوپر هیتر در بویلرهای صنعتی

کاهش مصرف آب و انرژی، در حقیقت مهم ترین مزیت سوپرهیترها محسوب می شود. ولی هزینه نگهداری آن ها کمی بیش از حد قابل قبول می باشد.
اما باز هم، مزایای استفاده از سوپرهیتر در بویلرهای صنعتی از هزینه های مرتبط با آن بیشتر است و در کاربردهای بسیاری تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است.
تنها جایی که هزینه های نگهداری مانع از بکار گیری سوپرهیتر شده، استفاده از سوپرهیترها در لوکوموتیوهای تغییر جهت دهنده می باشد.

این نوع از لوکوموتیوها برای معادن استفاده می شوند که به دلیل هزینه تعمیر و نگهداری بالا سوپرهیتر دیگر در آن ها نصب نمی شود.

برای استفاده از سوپرهیتر در بویلر صنعتی، نگهداری آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زیرا عدم رسیدگی و توجه مناسب، سبب می شود تا سوپرهیترها در معرض خطرات مهمی قرار بگیرند. عوامل زیر سبب می شود تا یک سوپر هیتر طول عمر بیشتری داشته و به درستی کار کند:

کار در درجه حرارت مناسب
انتخاب جنس مناسب
ثابت نگه داشتن دمای فلز و تنظیم نمودن سطح حرارتی به منظور محافظت از خوردگی آن
لحاظ کردن ضریب فائولینگ یا همان رسوب گیری منظم

با کنترل عوامل موثر در خوردگی مانند
هوای اضافه و دما، هم چنین تزریق افزودنی ها به سوخت جهت تغییر نقطه ذوب مانع رسوب خاکستر شود.
شستشوی شیمیایی و تمیز کاری سطح خارجی لوله ها نیز می تواند از
خوردگی ناشی از خاکستر مواد نفتی جلوگیری و آن را از خطر رسوب حفظ کند.
موارد استفاده و کاربرد سوپرهیتر
بخار سوپر هیت در کاربردهای فروانی در صنعت دارد،
مثلا در توربین های بخار، از بخار سوپر هیت برای عبور از نازل ها و هدایت به سمت روتور از یک سوپرهیتر استفاده می شود که منجر به تولید بخار خشک و در نهایت چرخش روتور می شود.

معرفی روتور و استاتور

از آنجا که انرژی لازم تنها از طریق بخار تامین می شود، بنابر این بخار خروجی از روتور از انرژی کمتری برخوردار خواهد بود. شاید برایتان جالب باشد بدانید که امروزه برای تولید بخار خشک در کارواش های بخار از سوپر هیتر در بویلر صنعتی آن ها استفاده می شود.

بخار خشک تولید شده در بخارشویی آسیبی به قسمت های برقی خودرو نمی رساند و برای شستشوی داخل اتومبیل و صفرشویی خودرو بسیار مفید می باشد.

سوپر هیترها برای درجه حرارت های بالاتر از درجه حرارت مورد نیاز و برای تمامی شرایط باری توربین ساخته می شود. در موقع پایین آمدن بار توربین و کاهش درجه حرارت بخار سوپر هیتر، از دی سوپر هیتر استفاده می کنند و غالباً آن را بین دو سوپر هیتر سری شده قرار می دهند.

 دی سوپر هیترها desuper heater خود دو نوع هستند :

نوع اول مبدل حرارتی پوسته و لوله ای که در آن بخار داغ، دمای اضافی خود را به آب تغذیه دیگ بخار می دهد. این نوع با وجود دارا بودن مزیت بازیافت انرژی، با بالا رفتن تناژ تولید بخار ، عملاً نمی تواند پاسخگو باشد .

نوع دیگر از دی سوپرهیترها که غالباً در نیروگاه های بزرگ از آنها استفاده می کنند، نوع پاششی است که به آن، تماسی نیز می گویند . در این نوع ، آب تغذیه به طور مستقیم به داخل بخار داغ پاشیده می شود و برودت لازم را به بخار داغ می دهد. مقدار آب پاشیده شده بر حسب درجه حرارت لازم تنظیم می شود. لازم به یادآوری است که در مسیر ری هیتر نیز از این لوازم استفاده می کنند تا در صورت افزایش دمای بخار هنگام ری هیت ، آن را کاهش دهد.

دی سوپرهیتر:
دی سوپرهیت فرآیندی است که بخار سوپرهیت (بدون ذرات معلق) به بخار اشباع (با ذرات معلق) تبدیل می کند و دمای سوپر هیت را کاهش می دهد. از اکثر دی سوپرهیترها معمولا برای هیمن امر به کار کی رود. (معمولا 3درجه سانتی گراد بیشتر از دمای اشباع)

از دی سوپرهیتر در موقع پایین امدن با توربین و کاهش یافتن درجه ی حرارت بخار سوپرهیتر استفاده میکنند و اکثرا آن را بین دو سوپرهیتر سری شده و قرار می دهند.

کاربردهای دی سوپرهیتر:
در صنایع فراوری معمولا دمای سوپر هیتر خروجی متغیر است که به کمک یک دی سوپرهیتر می توان دمای آن را تثبیت کرد.
در صنایع نفت و گاز پتروشیمی برای افزایش راندمان و سرعت مبدل های حرارتی صفحه ای از دی سوپرهیتر استفاده می شود.
در صنایع کاغذ برای کنترل دمای درام خشک کن نیز استفاده میگردد.
در صنایع نساجی برای مرطوب سازی به وسلیه ی بخار از دی سوپرهیتر استفاده می گردد.
انواع مختلف دی سوپر هیتر:
دی سوپر هیتر ها بر اساس طراحی که دارند به دو دسته تقسیم می شود که شامل اسپری کننده ها و لوله ی ونتوری می شوند.

اسپری کننده (Spray type): خنک کننده به صورت اسپری به درون بخار سوپرهیتر پاشیده می شود. از این نوع دی سوپرهیتر بیشتر در سیستم های گرمایشی و کنترل دمای بخار در صنعت تولید کاغذ استفاده می شود که دارای ساختاری مقاوم می باشد.
لوله ی ونتوری (venture type ): در این مرحله یک نازل ونتوری اضافه شده است که پاشش خنک کننده به درون ان انجام میشود و باعث تمیز شدن خنک کننده می شود.ونتوری دی سوپرهیترها به صورت عمودی یا افقی قابل استقاده هستند.

1- سوپر هیتر تابشی (Radiant Super heater)

2- سوپر هیتر هم رفتی (Convection Super heater)

3- سوپر هیتر با آتش مجزا (Separately Fired Super heater)

در صنایع فراوری معمولا دمای سوپر هیتر خروجی متغیر است که به کمک یک دی سوپرهیتر می توان دمای آن را تثبیت کرد.
در صنایع نفت و گاز پتروشیمی برای افزایش راندمان و سرعت مبدل های حرارتی صفحه ای از دی سوپرهیتر استفاده می شود.
در صنایع کاغذ برای کنترل دمای درام خشک کن نیز استفاده میگردد.
در صنایع نساجی برای مرطوب سازی به وسلیه ی بخار از دی سوپرهیتر استفاده می گردد.

  • ظرفیت بالا گردش تا 50:1
  • افت فشار ناچیز
  • نصب به صورت عمودی و افقی تجهیز
  • بدون هیچگونه قطعه متحرک
  • ساختار مقاوم با طول عمر بالا
  • بدون نیاز به پایپ ساپورت خاص
WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی کیانا انرژی آماده پاسخگویی به شما می باشد. لطفا پیام خود را بنویسید و بر روی دکمه ارسال کلیلک کنید.
👋 پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ.