آشنایی اجمالی با مخازن تحت فشار

آشنایی با مخازن تحت فشار

مخزن تحت فشار

مخزن تحت فشار مخزنی بسته است که مایعات و گاز ها را تحت فشاری متفاوت با فشار اتمسفر در خود نگه می دارد. و حفظ می کند

این مخزن ها کاربرد های زیاد و متنوعی در صنعت و بخش خصوصی دارند؛
اما در کنار فواید و کاربرد هایشان بسیار خطرناک نیز هستند و امکان انفجار یا تخریب آن ها وجود دارد.

در نتیجه قوانین و مقررات سخت گیرانه ای در طراحی و ساخت آن ها وجود دارد.

هم چنین روی مخازن ساخته شده تست های غیر مخربی مانند زیر انجام می گردد:

  1. تست التراسونیک
  2. رادیوگرافی
  3. تست های فشار

تاریخچه

  • اولین طراحی دارای سند ثبت شده از مخازن تحت فشار در سال ۱۴۹۵ در کتاب لئوناردو داوینچی، Codex Madrid I، که در آن ظروف هوای تحت فشار، به منظور افزایش وزنه‌های سنگین زیر آب مورد آزمایش قرار گرفت، شرح داده شد.
  • با این حال، مخازنی شبیه به آنهایی که امروزه استفاده می‌شود تا سال‌های ۱۸۰۰ ساخته نشد، زمانی که بخار در دیگهای بخار تولید شده بود که باعث تحریک انقلاب صنعتی شد
  • با این حال، با کیفیت ضعیف مواد و تکنیک‌های تولید همراه با دانش نادرست طراحی، بهره‌برداری و تعمیر و نگهداری ضعیف، تعداد زیادی از انفجارهای مخرب و اغلب کشنده مرتبط با این دیگهای بخار و مخازن تحت فشار به صورت تقریباً روزانه فقط در ایالات متحده اتفاق می‌افتاد
  • صرف نظر از کشور سازنده، امروزه تقریباً همه با خطرات بالقوه ذاتی مخازن تحت فشار و نیاز به استانداردها و کدهای تنظیم کننده طراحی و ساخت آنها را تشخیص می‌دهند
  • امروزه پیشرفت‌های زیادی در زمینه مهندسی مخازن تحت فشار وجود دارد مانند تست‌های غیر مخرب پیشرفته، تست اولتراسونیک Phase Array و رادیوگرافی، گریدهای مواد جدید با افزایش مقاومت به خوردگی و مواد قوی‌تر و راه‌های جدید برای اتصال مواد به یکدیگر مانند جوشکاری انفجاری یک ورق فلزی به دیگری (معمولا یک فلز مقاوم در برابر خوردگی نازک مانند فولاد زنگ‌نزن به یک فلز قوی تر مانند فولاد کربنی)، جوش کاری اصطکاکی (که فلزات را به هم متصل می‌کند بدون ذوب فلز)، نظریه‌های پیشرفته و ابزار دقیق‌تر ارزیابی تنش‌ها در مخازن مانند استفاده از تجزیه و تحلیل عناصر محدود (FEM)، اجازه می‌دهد که مخازن ایمن‌تر و کارآمدتر ساخته شوند. امروزه سازندگان مخازن در ایالات متحده نیاز به نصب علامت استاندارد BPVC بر روی مخازن خود دارند اما BPVC فقط یک کد (استاندارد) داخلی نیست، بسیاری از کشورهای دیگر BPVC را به عنوان کد رسمی خود پذیرفته‌اند. با این حال، دیگر کشورها مانند ژاپن، استرالیا، کانادا، انگلیس و اروپا دارای کدهای خود هستند (بعضی از آنها به بخش‌هایی از BPVC ارجاع می‌دهند)
آشنایی با مخازن تحت فشار
    • دمای مناسب و فشار ماکزیمم 

      مهم ترین پارامتر های طراحی مخازن تحت فشار هستند.

      این مخازن معمولا از جنس انواع فولاد به صورت کربن استیل یا فولاد ضد زنگ ساخته می شوند.

       

      انواع مخازن تحت فشار

      1- مخازن تحت فشار کروی (Spherical Pressure Vessels)

      2- مخازن تحت فشار مخروطی (Conical Pressure Vessels)

      3- مخازن تحت فشار استوانه ای (Cylindrical Pressure Vessels)

       

      1- مخازن تحت فشار کروی (Spherical Pressure Vessels)

       

      مخازن تحت فشار کروی از استحکام بالایی برخوردار هستند؛ اما ساخت آن ها دشوار تر بوده و در نتیجه گران تر می باشند.

      این مخازن برای ذخیره سیالات با فشار بالا مورد استفاده قرار می گیرند.

      از طرفی شکل کروی مخزن باعث می شود جای بیشتری اشغال کرده و در استفاده از آن، محدودیت فضا در نظر گرفته شود.

      • برای فشارهای خیلی بالا از مخزن کروی استفاده می شود
      • معمولا در صنایع نفت و گاز به مخازنی با فشار خیلی بالا نیاز است
      • این مخازن توزیع تنش یکنواختی دارند و در سراسر آن، نقطه ضعیف تر وجود ندارد
      • توزیع تنش در سطح داخلی و خارجی کره یکنواخت است بنابراین نمی توان هیچ نقطه ضعفی را برای آن متصور بود
      • کره سطح کوچکتری بر واحد حجم نسبت به بقیه اشکال هندسی مخازن دارد و این به بدان معنی است که انتقال حرارت از محیط های گرمتر به سیال داخل مخزن نسبت به مخازن استوانه ای یا مکعبی بسیار کمتر است
      • این مخازن بسیار هزینه بر بوده و تولید آن سخت‌تر از مخازن استوانه ای است
    • استاندارد های جهانی مخزن تحت فشار

       

      EN 286(قسمت ۱ تا ۴): استاندارد اروپایی برای ساخت مخازن ساده (تانکر هوا)

      • EN 13445: استاندارد طراحی مخازن در اروپا
      • ASME Boiler and Pressure Vessel Code Section VIII: قوانین ساخت مخازن تحت فشار
      • BS4994: مشخصات طراحی و ساخت مخازن و تانکرهای پلاستیکی مسلح
      • ASME PVHO: استاندارد آمریکایی برای ساخت مخازن در تصرف انسان
      • CODAP: استاندارد فرانسوی برای ساخت مخازن تحت فشار بدون آتش
      • API 510: استاندارد آمریکایی برای بازرسی مخازن تحت فشار
      • BS 5500: استاندارد قدیمی انگلیسی که با EN 13445 جایگزین شده‌است
      • AD Merkblätter: استاندارد آلمانی ساخت مخازن

       

      مخازن تحت فشار مخروطی (Conical Pressure Vessels)

      مخازن تحت فشار مخروطی کم تر از دو نوع رایج دیگر و در موارد خاصی استفاده می شوند؛اما حتما این نوع مخازن را در اطراف خود مشاهده کرده اید.


      از لحاظ تئوری شکل کروی بهترین حالت برای ساخت یک مخزن تحت فشار است. ساخت مخازن کروی مشکل است و هزینه بالایی را به همراه دارد، بنابراین بیشتر مخازن تحت فشار استوانه ای هستند. مخازن کروی نیز خود به روش های مختلفی ساخته می شود. مخازن گلبرگی و انفجاری از انواع مخازن تحت فشار کروی می باشند.
      بررسی تنش در مخازن کروی
      فشار موجود در مخازن تحت فشار کروی توسط دیواره های آن خنثی می شود و هرچه این فشار بالاتر رود، متناسب با آن ضخامت مخزن نیز تغییر خواهد کرد. تنش در دیواره های مخازن کروی در یک راستا بوده و تنش عمودی و شعاعی با هم برابرند. برای بدست آوردن این تنش به صورت زیر عمل می کنیم.
      r: شعاع استوانه
      t: ضخامت پوسته استوانه
      P: فشار داخلی مخزن

      مواد در مخازن تحت فشار (Material)


      از لحاظ تئوری هر ماده ای که دارای مشخصات کششی مناسب باشد و در کاربرد های مختلف از لحاظ شیمیایی پایدار باشد را می توان جهت ساخت مخازن استفاده کرد.
      کد ها و استاندارد هایی برای طراحی این مخازن مانند ASME section II وجود دارند. که حاوی لیست های طولانی ای از یک سری مواد به همراه محدودیت های دمایی آنها می باشند. بیشتر مخازن تحت فشار از فولاد ساخته می شوند. برای تولید یک مخزن استوانه ای یا کروی، قسمت های نورد شده باید به یکدیگر جوش داده شوند.
       بعضی از مشخصات فیزیکی فولاد، که بر اثر نورد کردن به وجود می آیند، می توانند به دلیل فرایند جوش کاری تحت تاثیر قرار بگیرند، مگر اینکه اقدامات خاصی جهت جلوگیری از این صدمات، انجام شود. همچنین برای دستیابی به مقاومت مکانیکی مناسب، استاندارد های موجود استفاده از فولاد را به جهت مقاومت بالا در برابر ضربه، در مخازنی که در دمای پایین قرار دارند، توصیه می کنند. در عمل جایی که کربن استیل دچار خوردگی می شود، موادی که مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند باید استفاده شوند.
      بعضی از مخازن تحت فشار از مواد کامپوزیتی ساخته شده اند، که این رشته های ضخیم کامپوزیتی به وسیله فیبر کربن و یک نوع پلیمر مهار شده اند. به دلیل مقاومت کششی بسیار بالای فیبر کربن، این مخازن می توانند بسیار سبک باشند، اما در نهایت ساخت این مخازن بسیار مشکل است. مواد کامپوزیتی می توانند در اطراف یک بوش فلزی پیچانده شوند و یک مخزن تحت فشار کامپوزیتی را شکل دهند.

      مخازن تحت فشار ممکن است به وسیله بوش هایی از جنس فلز، سرامیک و پلیمر به جهت جلوگیری از نشت سیال و محافظت از بدنه در برابر مواد محتوی آن، پوشانده شوند. این بوش ها همچنین می توانند فشار قابل توجهی را تحمل کنند.

      مخازن تحت فشار استوانه ای (Cylindrical Pressure Vessels)

      مخازن تحت فشار استوانه ای رایج ترین نوع مخازن در بازار هستند که کاربرد های زیادی دارند و

      به دو صورت عمودی و افقی استفاده می شوند.

      این مخازن به شکل استوانه بوده و با سرپوش هایی در دو طرف آن به نام کلاهک یا Head که به شکل یک نیم دایره یا بشقاب هستند ساخته می شوند.

      فضای مورد نیاز برای استفاده از این مخازن کم تر از مخازن کروی می باشد.

      اجزا مخزن استوانه ای

       

      • پوسته (Shell)
      • عدسی یا کلاهک (Head)
      • پایه (Leg)
      • دریچه بازدید (MANHOLE)
      • بازوی لنگری شکل (DAVIT ARM)
      • لوله های ورودی و خروجی (INLET & OUTLET)
      • Stand pipe
      • خروجی هوا (Vent)
      • لوله تخلیه (DRAIN)
      • سر ریز (OVER FLOW)
      • قلاب مخصوص حمل و نقل (LIFTING LUG)
      • Stand pipe

       

      پوسته (Shell)

      یکی از مهمترین اجزا مخزن، shell یا همان پوسته مخزن است که بسته به نوع ماده موجود در مخزن و همچنین فضای موجود جهت نگهداری و حجم مورد نیاز و همچنین شرایط منطقه، در اشکال مختلف (مکعب مستطیل، استوانه ای) و با جنس های مختلف طراحی می شود. عمدتا جنس مورد استفاده توسط طراح در طراحی Shell و به طور کلی در کلیه plate های مورد استفاده در طراحی عمدتا از جنس کربن استیل هستند. اما از فیبر کربن، آلومینیوم، استینلس استیل، گالوانیزه، پلاستیک، پلی اتیلن و … نیز در ساخت پوسته استفاده می شود. برای انتخاب جنس اجزا مخزن از استاندارد ASTM (American Society of testing &material) استفاده می شود.

      فشار وارده به پوسته از دو نوع داخلی یا خارجی است. برای تحمل فشار داخلی یا خارجی باید ضخامت مناسب و همچنین فشار نهایی توسط طراح محاسبه شود. برای محاسبه موارد بالا از روابط موجود در کتاب (Pressure vessel handbook) استفاده می شود .

       

      عدسی یا کلاهک (Head)

       

      یکی دیگر از اجزای اصلی مخزن Head است. این بخش در دو طرف پوسته قرار می گیرد. جنس مورد استفاده در طراحی Head مشابه جنس مورد استفاده در طراحی پوسته است. برای تحمل فشار های متفاوت، Head های متفاوت با اشکال مختلف وجود دارد که نمونه هایی از آنها عبارتند از:

      برای اتصال سرپوش هایی با هندسه دایره یا بیضی و غیره به پوسته، از جوش استفاده می شود ولی برای سرپوش های تخت از Blind Flange و پیچ و مهره استفاده می شود. برای محاسبه فشار و ضخامت بدنه سرپوش ها از روابط موجود در کتاب (Pressure vessel handbook) و یا کد های ASME استفاده می شود.

      دریچه بازدید (MANHOLE)

      در تمامی مخازن تحت فشار بخشی به نام MANHOLE در نظر گرفته می شود . این بخش به منظور ورود انسان به داخل مخزن جهت بازرسی و تعمیرات مورد استفاده قرار می گیرد. در مخازن کوچکتر بخشی به نام (HAND HOLE) یا همان دریچه دست رو نیز وجود دارد.

      بازوی لنگری شکل (DAVIT ARM)

      این بخش جهت جا به جا کردن دریچه آدم رو مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجایی که دریچه بازرسی دارای وزن زیادی است، بنابراین امکان جا به جا کردن آن به صورت عادی وجود ندارد. با قرار دادن لولای بازویی شکل برای این دریچه، عمل باز وبسته کردن آن به سادگی امکان پذیر است.

       davit-arm_copy.jpg

      لوله های ورودی و خروجی ( INLET & OUTLET)

      این لوله ها به همراه نازل هایی که در ابتدا و انتهای آن ها نصب می شود جهت ورود و خروج سیال به مخزن مورد استفاده قرار می گیرد و بسته به محل قرار گیری مخزن، این لوله ها می توانند در بالا، کنار و یا در پایین مخزن قرار گیرند.

      Stand pipe

      این لوله وسیله ای است که در کنار مخزن قرار می گیرد و با توجه به قانون ظروف مرتبطه هر پارامتری که در مخزن داشته باشیم در این لوله نیز به همان اندازه قابل ملاحظه است. (از قبیل تغییر ارتفاع یا افت فشار و …) بنابراین به جای اینکه تجهیزات مستقیما بر روی مخزن نصب شود، بر روی این وسیله نصب می شوند. در بسیاری از مخازن این لوله را برای جلوگیری از ایجاد تعداد خروجی های بیشمار بر روی مخازن جهت اندازه گیری پارامتر ها قرار می دهند.

      خروجی هوا (Vent)

      این لوله جهت خروج بخار یا گازهای اضافی در بالای مخزن نصب می شود تا در هنگام افزایش بیش از حد فشار به دلیل وجود بخار، آن را به محیط بیرون هدایت کرده و فشار مخزن را کنترل کند. برای مثال در دی اریتور (اکسیژن زدایی در بویلر ها) برای خروج اکسیژن از آب این خروجی را قرار می دهند.

      لوله تخلیه (DRAIN)

      این لوله جهت خروج مواد زائد از داخل مخزن مورد استفاده می گیرد و در پایینترن قسمت مخزن نصب می شود.

      سر ریز (OVER FLOW)

      در صورتی که کنترلر های مخزن دچار مشکل شوند و سیال بیش از حد ممکن وارد مخزن شود برای جلوگیری از بالا رفتن فشار داخل، سیال اضافی از بالای مخزن به بیرون تخلیه می شوند. گاهی اوقات نیز به جای سرریز از شیر اطمینان استفاده می شود.

      قلاب مخصوص حمل و نقل (LIFTING LUG)

      این قسمت جهت بلند کردن و جابه جا کردن مخزن، روی آن قرار می گیرد.

       foam_hardware_horz_bladder.jpg

      نردبان (LADDER)

      از آنجایی که در محل نصب مخازن تحت فشار، دسترسی به بالای آن ها به سادگی امکان پذیر نیست از وسیله ای به نام LADDER یا نردبان استفاده می شود. همچنین باید در نظر داشت گاهی در پالایشگا ها ارتفاع مخازن تحت فشار بیش از 10 متر است که نیاز به نردبان حتمی است.

      پایه (Leg)

      برای استقرار مخازن تحت فشار در محل مورد استفاده، بنا بر هندسه ی آن ها پایه های مناسب را انتخاب می کنند.

       

       SADDLE یک نوع پایه است که در مخازن افقی به کار می رود. در اصل مخازن بر روی این پایه ها قرار می گیرد و این پایه ها وزن آن را تحمل می کنند. در بعضی از موارد بسته به شرایط طرح می توان برای SUPPORTE مخزن، به جای استفاده از Leg یا SADDLE از یک صفحه فلزی به نام SKIRT استفاده کرد.

      حلقه تقویت کننده (Stiffener Ring)

      این حلقه ها برای جلوگیری از وارد آمدن فشار خارجی به SHELL مورد استفاده قرار گرفته و دور تا دور مخزن قرار می گیرند. این نوع از حلقه ها به دو نوع تقسیم بندی می شوند. در حالت اول حلقه کاملا به دور مخزن قرار می گیرد ولی در حالت دوم حلقه روی اتصال پایه و بدنه قرار می گیرد.

      مخلوط کننده (MIXER)

       جهت اختلاط بهتر مواد در مخزن،گاهی از اوقات از یک mixer استفاده می شود. این مخلوط کننده در بالای مخازن تحت فشار قرار می گیرد. برای مثال در تولید فلز روی، مواد شیمیایی لازم در یک مخزن با محلول دارای روی دائما در حال اختلاط است.

      شیر اطمینان (SAFETY VALVE)

      شیر اطمینان یک نوع وسیله ی کنترل فشار به صورت مکانیکی می باشد که با تنظیم آن روی فشار مجاز مخزن تحت فشار، در صورت بالاتر رفتن فشار از فشار مجاز، از انفجار مخزن جلوگیری کرده و با خروج سیال تحت فشار از مخزن، فشار سیستم را کاهش می دهد.

      مخازن تحت فشار

      نوامبر 10, 2021 arilsanatمحصولات

      مخزن تحت فشار

      مخازن تحت فشار

      مخازن تحت فشار (Pressure vessel) به مخازنی گفته می شود که اغلب به صورت استوانه ای شکل ساخته می شوند و برای

       

      نگهداری مایعات یا گازها در فشاری غیر از فشار اتمسفر (تحت فشار) استفاده می‌شوند و بیشتر در صنایع نفت و گاز مورد استفاده

       

      قرار می گیرد. اختلاف فشار یک عامل خطرناک است و بر اثر تغییرات فشار در مخازن تحت فشار، امکان انفجار و تخریب  وجود دارد.

       

      در نتیجه طراحی، ساخت و بهره برداری از این مخازن، توسط سازمان های مهندسی تحت نظارت قانونی قرار می گیرد.

       

      پارامترهای مهم در تعریف مخازن تحت فشار، حداکثر فشار و دمای مناسب مخازن می باشد. مواد اولیه در این مخازن از جنس

       

      فولاد کربن استیل یا فولاد ضد زنگ و در موارد خاص آلومینیوم، مس و برنج می‌باشد. اخیرا نیز در صنایعی که بطور مستقیم با آب

       

      دریا در ارتباط هستند. تیتانیوم در ساخت تجهیزات مذکور به طور گسترده‌ای عمومیت یافته است.

دی اریتور (Deaerator)

کاربردهای مخازن تحت فشار

 مخازن تحت فشار به دو دسته مخزن تحت فشار صنعتی  و مخزن تحت فشار غیر صنعتی تقسیم می شود.

 

مخزن تحت فشار صنعتی

 

نگه دارنده هوای فشرده

ذخیره سازی انواع گاز ها (مانند CNG، متان و …)

ذخیره سازی انواع گاز های مایع (مانند آمونیاک، کلر، پروپان، بوتان و LPG )

منبع ذخیره آب

ساخت بویلر

اتاقک تحت فشار

ساخت برج های تقطیر

مخازن هوای فضاپیما

مخازن هوای زیردریایی

مخزن هیدرولیک تحت فشار

مخازن راکتور هسته ای

استفاده برای مقاصد تصفیه آب

مخزن تحت فشار غیر صنعتی

 

 تانک های ذخیره آبگرم خانگی

کپسول اکسیژن

این مخازن نه تنها جهت ذخیره سازی سیالات بلکه به عنوان بدنه اصلی سایر تجهیزات نیز مورد استفاده قرار می گیرد به عنوان مثال

 

فیلتر شنی ، که قالب اصلی شامل یک مخزن تحت فشار است و سایر قطعات روی آن نصب می شود. به عبارتی می توان گفت

 

عمده تجهیزات پالایشگاهی، پتروشیمی و یا صنایع مشابه برای طراحی قالب کلی احتیاج به یک مخزن تحت فشار دارند .

 

کاربرد مخازن تحت فشار در صنعت

 

 

انواع مخازن تحت فشار

مخازن تحت فشار کروی (Spherical Pressure Vessels)

 

مخازن تحت فشار کروی از استحکام بالایی برخوردار هستند؛ اما ساخت آن ها دشوار تر بوده و در نتیجه گران تر می باشند. این مخازن

 

برای ذخیره سیالات با فشار بالا مورد استفاده قرار می گیرند.

 

از طرفی شکل کروی مخزن باعث می شود فضای بیشتری را اشغال کند.

 

 

 

مخازن تحت فشار مخروطی (Conical Pressure Vessels)

 

مخازن تحت فشار مخروطی کم تر از دو نوع رایج دیگر و در موارد خاصی استفاده می شوند؛ اما حتما این نوع مخازن را در اطراف خود

 

مشاهده کرده اید.

 

 

 

مخازن تحت فشار استوانه ای (Cylindrical Pressure Vessels)

 

مخازن تحت فشار استوانه ای رایج ترین نوع مخازن در بازار هستند که کاربرد های زیادی دارند و به دو صورت عمودی و افقی استفاده

 

می شوند.این مخازن به شکل استوانه بوده و با سرپوش هایی در دو طرف آن به نام کلاهک یا Head که به شکل یک نیم دایره یا

 

بشقاب هستند طراحی و تولید می شوند.

 

فضای مورد نیاز برای استفاده از این مخازن کم تر از مخازن کروی می باشد.

 

 

 

اجزای مخزن تحت فشار

اجزا مخازن تحت فشار

پوسته (Shell)

پوسته یا همان shell در واقع بدنه مخزن است که با توجه به فضای مورد استفاده در اشکال مختلف و با جنس های متفاوتی از جمله

 

موارد زیر تولید می شوند:

 

کربن استیل

فولاد ضد زنگ

آلومینیوم

گالوانیزه

پلاستیک

پلی اتیلن

و…

که مهم ترین آن ها همان کربن استیل و فولاد ضد زنگ است.

 

کلاهک (Head)

قسمت منحنی شکل که در دو طرف مخزن قرار می گیرد کلاهک نامیده می شود که جنس آن از همان جنس پوسته مخزن است.

 

کلاهک ها در اشکال مختلف وجود دارند و با جوش یا اتصالات فلنجی به پوسته مخزن متصل می شوند.

 

دریچه بازدید

این قسمت در مخازن برای بازدید، بررسی و یا انجام تعمیرات تعبیه می شود. در مخازن بزرگ این بخش برای عبور انسان تعبیه شده و

 

به نام Man hole شناخته می شود؛ اما در مخازن کوچک، این قسمت، دریچه دست رو بوده و به آن Hand hole گفته می شود.

 

لوله ها

لوله ها برای ورود و خروج و جا به جایی سیال در روی مخزن وجود دارند. این لوله ها بسته به حالت قرارگیری مخزن ممکن است در هر

 

جای مخزن نصب شوند.

 

لوله ایستاده (Stand Pipe)

استند پایپ لوله ای است که در کنار مخزن متصل می شود که سیال موجود در مخزن در این لوله هم وجود دارد و از همین رو تمام

 

خصوصیات سیال درون مخزن در این قسمت نیز قابل مشاهده می باشد.

 

نردبان (Ladder)

پایه (Leg)

خروجی هوا (Vent)

خروجی هوا برای خروج گاز های اضافی یا در مواقع افزایش فشار برای خروج هوا جهت کم شدن فشار در بالای مخازن نصب می شود.

 

شیر اطمینان (Safety Valve)

در صورت افزایش فشار از حد تعیین شده، شیر اطمینان باعث خروج مقداری از سیال اضافی درون مخزن شده و فشار کاهش می

 

یابد.

 

لوله تخلیه (Drain)

لوله تخلیه در پایین مخزن تحت فشار قرار می گیرد تا برای خروج مواد اضافی از مخزن استفاده شود.

 

مخلوط کننده (Mixer)

در بعضی از مخازن که در آن ها نیاز به مخلوط کردن مواد داخل مخزن وجود دارد، یک همزن در بالای مخزن نصب می شود.

 

مزایای استفاده از مخازن تحت فشار

محاسبه مشخصات مخزن با توجه به شرایط محیط و کار

استفاده از مواد اولیه استاندارد و با کیفیت در ساخت این مخازن

توانایی گروه مهندسی کیانا پترو انرژی جهت ساخت مخازن با فشار کاری بالا

تمامی جوش‌ها و اتصالات طبق استاندارد جوش آمریکا (AWS) و همگام با دانش جهانی می‌باشد

طراحی، ساخت و نصب مخازن در کوتاه‌ترین بازه زمانی و قابل رقابت با محصولات مشابه داخلی و خارجی

مخازن تحت فشار (Pressure vessel) به مخازنی گفته می شود که اغلب به صورت استوانه ای شکل ساخته می شوند و برای نگهداری مایعات یا گازها در فشاری غیر از فشار اتمسفر (تحت فشار) استفاده می‌شوند و بیشتر در صنایع نفت و گاز مورد استفاده قرار می گیرد. اختلاف فشار یک عامل خطرناک است و بر اثر تغییرات فشار در مخازن تحت فشار، امکان انفجار و تخریب  وجود دارد. در نتیجه طراحی، ساخت و بهره برداری از این مخازن، توسط سازمان های مهندسی تحت نظارت قانونی قرار می گیرد.

پارامترهای مهم در تعریف مخازن تحت فشار، حداکثر فشار و دمای مناسب مخازن می باشد. مواد اولیه در این مخازن از جنس فولاد کربن استیل یا فولاد ضد زنگ و در موارد خاص آلومینیوم، مس و برنج می‌باشد. اخیرا نیز در صنایعی که بطور مستقیم با آب دریا در ارتباط هستند. تیتانیوم در ساخت تجهیزات مذکور به طور گسترده‌ای عمومیت یافته است.

کاربردهای مخازن تحت فشار

 مخازن تحت فشار به دو دسته مخزن تحت فشار صنعتی  و مخزن تحت فشار غیر صنعتی تقسیم می شود.

مخزن تحت فشار صنعتی

 

  • نگه دارنده هوای فشرده
  • ذخیره سازی انواع گاز ها (مانند CNG، متان و …)
  • ذخیره سازی انواع گاز های مایع (مانند آمونیاک، کلر، پروپان، بوتان و LPG )
  • منبع ذخیره آب
  • ساخت بویلر
  • اتاقک تحت فشار
  • ساخت برج های تقطیر
  • مخازن هوای فضاپیما
  • مخازن هوای زیردریایی
  • مخزن هیدرولیک تحت فشار
  • مخازن راکتور هسته ای
  • استفاده برای مقاصد تصفیه آب

مخزن تحت فشار غیر صنعتی

  • تانک های ذخیره آبگرم خانگی
  • کپسول اکسیژن

این مخازن نه تنها جهت ذخیره سازی سیالات بلکه به عنوان بدنه اصلی سایر تجهیزات نیز مورد استفاده قرار می گیرد به عنوان مثال

فیلتر شنی ، که قالب اصلی شامل یک مخزن تحت فشار است و سایر قطعات روی آن نصب می شود. به عبارتی می توان گفت عمده تجهیزات پالایشگاهی، پتروشیمی و یا صنایع مشابه برای طراحی قالب کلی احتیاج به یک مخزن تحت فشار دارند .

متریال ساخت مخزن تحت فشار

  • سطوح داخلی مخازن تحت فشار را می‌توان با مواد فلزی، سرامیکی و پلیمری برای محافظت در برابر سیال داخل محفظه پوشش داد. این پوشش می‌تواند همچنین درصد زیادی از فشار محفظه را تحمل کند.
  • دیگر مواد رایج برای ساخت مخازن شامل پلیمرهایی مانند PET در ظروف نوشابه‌های گازدار و مس در تجهیزات لوله‌کشی می‌شود
  • اکثر مخازن تحت فشار از فولاد ساخته می‌شوند. برای ساخت یک مخزن استوانه ای یا کروی، اجزای نوردشده و احتمالاً فورج شده باید به هم جوشکاری شوند. خواص مکانیکی بدست آمده توسط نورد یا فورج ممکن است توسط فرایند جوشکاری کاهش پیدا کند به همین دلیل باید اقدامات لازم جهت مقابله و رفع این پدیده در نظر گرفته شود. علاوه بر استحکام مکانیکی کافی، استانداردها استفاده از فولادی با مقاومت در برابر ضربه بالا را تعیین می‌کنند، مخصوصاً برای مخازن با دماهای کاری پایین
WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی کیانا انرژی آماده پاسخگویی به شما می باشد. لطفا پیام خود را بنویسید و بر روی دکمه ارسال کلیلک کنید.
👋 پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ.