کولینگ تاور هیبریدی

 انواع Header

هدرها در انواع زیر وجود دارند:

  • Plug Header
  • Removable Cover Plate Header
  • Removable Bonnet Header
  • Manifold Header
  • D Type Header

Plug Header 

پرکاربرد ترین نوع هدر است و به شکل یک جعبه می‌باشد که تمامی قسمت‌های آن بصورت جوشی به یکدیگر متصل شده اند. در این نوع هدر سوراخ‌هایی درون Plug Sheet در مقابل لوله‌های Tube Sheet ایجاد شده اند که به منظور قرار گیری پلاگ، رزوه شده‌اند. این نوع هدر مناسب جهت سرویس کاری هیدروژن و فشار‌های بالا تا ۳۰۰ بار است.

 قابلیت مناسبی جهت تمیز کاری داخل تیوب‌ها دارد که این عمل توسط دستگاه جت آب صورت می‌گیرد و در صورتی که تیوبی نشتی داشته باشد و یا دچار کاهش قطر شده باشد عملیات کور نمودن تیوب امکان پذیر است

 Removable Cover Plate Header   

به شکل یک باکس است و بجای Plug Sheet دارای صفحه‌ای قابل جدا شدن می‌باشد که با پیچ و مهره به هدر اتصال می‌یابد. این نوع هدر جهت سیالاتی که دارای خوردگی و یا رسوب گذاری بالا هستند استفاده می‌شود. اما بدلیل اتصال فلنجی، جهت فشار کاری بالا مناسب نیست و حداکثر تا ۳۰ بار بکار گرفته می‌شود. بدلیل مستطیل شکل بودن فلنج این هدر احتمال نشتی از محل گوشه‌ها افزایش می‌یابد. جهت تمیز کاری و تعمیر می‌توان بدون جدا نمودن سیستم لوله کشی متصل به هدر، دسترسی مستقیم به انتهای تیوب‌ها و داخل هذر داشت. این هدر دارای قیمت بالا و مشکلاتی در ساخت نیز می‌باشد

  . Removable Bonnet Header

ازمحل اتصال به Tube Sheet بوسیله پیچ و مهره قابل جدا شدن است. مشخصات آن مانند Removable Cover Plate Header می‌باشد با این تفاوت که جهت دسترسی به تیوب‌ها بایستی سیستم لوله کشی متصل به هدر جدا شود

Manifold Header

جهت فشارهای کاری بسیار بالا و در مواردی که نمی‌توان از Plug Header استفاده نمود بکار گرفته می‌شود. این هدر به شکل استوانه‌ای می‌باشد که تیوب‌ها به روش جوشی به آن متصل می‌شوند. بدلیل نداشتن هیچ منفذی جهت بازرسی، تنها برای سیالات تمیز مانند سرویس چگالش بخار استفاده می‌شود. تمیز کاری تنها با روش شیمیایی قابل انجام است. متی فولد دارای طول بلند می‌باشد که باعث توزیع یکنواخت سیال داخل تیوب‌ها می‌شود دارای افت فشار کمی است و مناسب جهت فشار کاری تا ۷۰۰ بار می‌باشد.

سیال گرم با حرکت در خط اصلی و عبور از نازل ورودی توسط هدر وارد لوله‌های پره دار، که در مجاورت هوای به گردش در آمده توسط فن هستند، می‌شود. می‌دانیم که به هر مجموعه از لوله‌های حاوی سیال گرم یک Tube Bundle می‌گویند. معمولا دو یا چندین تیوب باندل به طور موازی با یکدیگر از روی یک فن عبور می‌کنند که به کل این مجموعه، یک Bay می‌گویند. گاهی اوقات از دو فن سری شده برای تیوب باندل‌های موازی در یک Bay استفاده می‌شود تا در صورت از کار افتادن یکی از فن ها، فن دیگری بتواند ظرفیت خنک کنندگی را تامین کند. عرض هر Bay تقریبا از ۱ تا ۹ متر می‌تواند متغیر باشد.

اصطلاح Bay در علوم مهندسی به فاصله بین دو ستون گفته می‌شود، که برابر است با حجمی که برای در برگرفتن چیز بخصوصی منظور می‌گردد. معمولا در کولر هوایی از چند Bay که به صورت موازی قرار گرفته اند استفاده می‌شود که به مجموعه این Bay‌ها، Unit گفته می‌شود. به مجموعه ی Unit‌ها که بطور متوالی در یک سازه قرار گرفته اند Bank می‌گویند.

یکی از مسائلی که در مورد مبدل‌های خنک کننده هوایی اهمیت دارد، نسبت مساحت فن به مساحت بای می‌باشد. این نسبت را نسبت تقارب یا همگرایی فن (Converge Fan) می‌گویند و مقدار آن در کولرهای هوایی نباید از ۴/۰ کوچکتر باشد. (شکل ۵. ۸)

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی کیانا انرژی آماده پاسخگویی به شما می باشد. لطفا پیام خود را بنویسید و بر روی دکمه ارسال کلیلک کنید.
👋 پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ.