آشنایی با دی اریتور – Deaerator (بخش دوم)

دی اریتور (Deaerator)

طراحی و استفاده از سیستم (Dearator)

فشار کاری دی اریتور تقریبا 0.2 بار و دمای کاری آن 105 درجه سانتیگراد می باشد. حجم منبع ذخیره دی اریتور بایستی طوری باشد تا بتواند آب مصرفی دیگ بخار را برای 10-20 دقیقه کارکرد دیگ را تامین نماید.

و فشار آب ورودی به برجک حداقل بایستی 2 بار باشد. باید در نظر داشته باشیم سایزبندی لوله آب ورودی بر اساس ظرفیت بویلر با فشار حداقل 2 بار انجام می گیرد. و همچنین سایزبندی لوله بخار با توجه به دبی بخار به دست آمده از بالانس انرژی دی اریتور با فشار 0.2 بار صورت می گیرد. لازم به ذکر است اندازه شیر کنترل بخار با دبی بخار محاسبه شده و اختلاف فشار 11 بار مطلق به دست می آید. همچنین برجک دی اریتور معمولا از ورق استیل زنگ نزن یا گالوانیزه ساخته و همچنین منبع دی اریتور از ورق کربن استیل ساخته می شود. جهت جلوگیری از اتلاف حرارت بایستی اطراف دی اریتور به ضخامت حداقل100میلیمتر عایق بندی گردد.

شایتان ذکر است انتقال آب بعد از هوازدایی به منبع پایین دستگاه با فشار پایین انجام می شود و امکان پدیده جوشش آب به خاطر افت فشار وجود خواهد داشت. در نتیجه لازم است منبع در ارتفاع پایین تر از دی اریتور قرار گیرد و مجموعه دی اریتور در ارتفاع بالاتری از پمپ تغذیه دیگ نصب گردد تا از بروز این مشکلات جلوگیری گردد. به منظور افزایش طول عمر دیگ بخار و جلوگیری از پدیده شوک حرارتی، علاوه بر استفاده از پیش گرمایش در دی اریتور، لازم است دیواره های مخزن آب خروجی از این دستگاه کاملا عایق شود.

مزایای دی اریتور دیگ بخار

دی‌اریتورها در علاوه بر حذف گازهای محلول در آب، دارای مزایای دیگری نیز هستند:

کاهش خوردگی: حضور اکسیژن در آب می‌تواند باعث خوردگی تجهیزات و لوله‌ها شود. با حذف اکسیژن از آب توسط دی‌اریتور، خطر خوردگی کاهش می‌یابد و عمر مفید تجهیزات افزایش می‌یابد.

 

بهبود عملکرد بخارزن:

دی‌اریتورها می‌توانند به بهبود عملکرد بخارزن‌ها (بخشی از تجهیزات تولید بخار) کمک کنند. با حذف گازهای محلول در آب، راندمان بخارزن افزایش می‌یابد و میزان انتقال حرارت بهبود می‌یابد.

 

کاهش مصرف انرژی:

با حذف گازهای محلول در آب، انرژی مصرفی برای تولید بخار کاهش می‌یابد. زیرا گازها محدوده آزمایشی و سرریز مصرف انرژی را افزایش می‌دهند. با استفاده از دی‌اریتورها، می‌توان مصرف انرژی را بهبود بخشید.

کاهش تشکیل رسوبات:

حذف گازهای محلول در آب باعث کاهش تشکیل رسوبات در سیستم‌های لوله‌کشی و تجهیزات می‌شود. این مسئله باعث افزایش عمر مفید تجهیزات و کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیر می‌شود.

کاهش تورم گاز در سیستم‌ها:

 حضور گازهای محلول در آب می‌تواند باعث تورم و افزایش حجم گاز در سیستم‌ها شود، با حذف این گازها توسط دی‌اریتورها، تورم گازها کاهش می‌یابد و عملکرد سیستم بهبود می‌یابد.

کاهش خطر انفجار: در برخی صنایع، مانند صنعت نفت و گاز، حضور گازهای محلول در آب می‌تواند خطر انفجار و انفجارهای هیدروژن را افزایش دهد. با حذف این گازها از آب، خطر انفجار کاهش می‌یابد و ایمنی در محیط کار افزایش می‌یابد.

کاهش تشکیل حباب:

حضور گازهای محلول در آب ممکن است منجر به تشکیل حباب و عملکرد غیرمطلوب در سیستم‌ها شود. با حذف این گازها توسط دی‌اریتورها، تشکیل حباب کاهش می‌یابد و عملکرد سیستم بهبود می‌یابد.

بهبود کیفیت آب:

دی‌اریتورها بهبود کیفیت آب خوراکی را فراهم می‌کنند. با حذف گازها، آب تمیزتر و خالص‌تر می‌شود که بهره‌برداری از آن در فرآیندهای صنعتی راحت‌تر و اثربخش‌تر می‌کند.

دی‌اریتورها به عنوان یکی از تجهیزات اساسی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنها باعث بهبود عملکرد سیستم‌ها، کاهش هزینه‌ها و افزایش ایمنی در محیط کار می‌شوند.

دی اریتور (Deaerator)
دی اریتور (Deaerator)

هدف استفاده از دی اریتور

این دستگاه آب را قبل از ورود به بویلر گرم می کند و این دما ممکن است تا 100 درجه افزایش یابد، علت این پیش گرمایش هم جلوگیری از تغییراتی که از ادغام دمای آب موجود در بویلر و آب تغذیه به وجود می آید است. یکی دیگر از اهدافی که باعث استفاده دی اریتور در دیگ بخار شده جلوگیری از خوردگی دیگ های بخار است. حذف کردن گازهایی که داخل آب وجود دارد باعث جلوگیری از خوردگی دستگاه می شود. این دستگاه برای کنترل و جلوگیری از خوردگی دستگاه ها می شود، گازهایی مانند گاز اکسیژن و دی اکسید کربن بیشترین عامل اصلی در جهت خوردگی بدنه دستگاه فلزی می شود؛ این خوردگی باعث ایجاد حفره هایی روی بدنه این دستگاه می شود.

اجزای تشکیل دهنده

برخی لوازم های جانبی باعث افزایش کارایی و کیفیت دی اریتور می شود که استفاده از آنها در دی اریتور بسیار سودمند خواهد بود:

  • شیر اطمینان
  • شیر کنترل اتوماتیک
  • شیرهواگیر اتوماتیک

محل نصب دی اریتور کجاست؟

یکی از مشکلات استفاده از دیگ های بخار خوردگی و به مرور از بین رفتن سیستم های اتصالی داخلی این دستگاه است، بسیاری از دستگاه هایی که دچار این معضل می شوند ممکن است دی اریتور نیز داشته باشند اما نحوه اتصال و قرار گیری آن بسیار مهم است. یکی از دلایل عملکرد نادرست دی اریتور در قرار گیری مخزن دی اریتور و پمپ تغذیه دیگ در یک سطح از ارتفاع است که موجب عملکرد نادرست این دستگاه می شود، برای جلوگیری از روند اجرایی نادرست آن باید مخزن دی اریتور در 2 الی 3 متر بالاتر از ورودی پمپ تغذیه قرار گیرد تا سیستم به درستی عمل کند و دچار آسیب از افت فشار نشود.

مشخصات فنی دی اریتور یا گاز زدا

در دیگ های بخار که درجه حرارت بسیار بالا می باشد، گازهای محلول در آب یکی از عوامل مهم خوردگی به حساب می آیند. ضمن اینکه تمرکز این گازها در یک نقطه موجب کاهش راندمان حرارتی می شوند. عمل جداسازی گازهای غیرقابل تقطیر(اکسیژن و دی اکسیدکربن آزاد) از آب تغذیه دیگ موجب جلوگیری از خوردگی لوله ها، پمپ تغذیه و دیگ بخار میگردد.

 

جهت جداسازی گازهای موجود در آب از دستگاهی به نام دی اریتور(گاززدا) استفاده میگردد. این دستگاه میزان دی اکسید کربن در آب را به صفر و میزان اکسیژن را به کمتر از 0.0055 cc/Lit می رساند.

 

مشخصات فنی و مزایا ی دی اریتور

 

  • طراحی براساس استاندارد ASME SEC.VIII Div1 می باشد.
  • فولادهای مصرفی درام از ورق A516 Gr70 می باشد. برجک، سینی ها و پخش کننده های آب و بخار از جنس استیل ضد زنگ می باشد.
  • دارای سیستم کنترل بخار و آب ورودی.
  • الکترودهای مصرفی از نوع E7018 و E7010 بوده و مطابق با WPS&PQR مورد مصرف قرار می گیرند.
  • کلیه جوش ها دارای تاییدیه اداره استاندارد هستند و مورد آزمایش های اولتراسونیک(UT)، رادیوگرافی(RT) و با فشار 1.5 برابر فشار طراحی مورد تست هیدرواستاتیک قرار می گیرد.
  • عایقکاری بدنه با پشم سنگ یا الیاف سرامیک نسوز صورت می پذیرد. ضخامت عایقکاری 100 میلیمتر بوده و با روکش استیل ضدزنگ به ضخامت 1 میلیمتر پوشش داده می شود.
  • دارای تله بخار یا واترسیل سرریز درام.
  • مجهز به تابلو فرمان اتوماتیک ساخته شده از مرغوب ترین قطعات.
  • مجهز به نشانگر دما و فشار.

 

دی اریتور (Deaerator)
WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی کیانا انرژی آماده پاسخگویی به شما می باشد. لطفا پیام خود را بنویسید و بر روی دکمه ارسال کلیلک کنید.
👋 پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ.