پیگیر واردات ماشین‌آلات نساجی، آهن و استیل از ایران هستیم



پیگیر واردات ماشین‌آلات نساجی، آهن و استیل از ایران هستیم

اردبیل- سفیر کشور بنگلادش در ایران گفت: ما در بنگلادش به شدت به واردات ماشین‌آلات نساجی و پوشاک، آهن و استیل از ایران نیاز داریم تا به ارزش ۱۸ میلیارد دلار واردات از ایران را شاهد باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، «منجورول کریم‌خان چودری» عصر سه‌شنبه در نشست با مسئولان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: بنگلادش با داشتن ۱۶۴ میلیون نفر جمعیت ۲ برابر وسعت تهران را دارد ولی رشد اقتصادی آن در سال‌های اخیر سریع و تحول‌آفرین بوده و قرار است تا سال ۲۰۷۱ این کشور به یک منطقه هوشمند جهانی تبدیل شود.

وی رشد اقتصادی بنگلادش را به رغم شرایط کرونایی در گذشته یک رشد با ضرب آهنگ مناسب و مطلوب اعلام کرد و گفت: رشد اقتصادی بنگلادش بیش از ۷.۲۵ صدم درصد بوده و ما توسعه صنایع دارویی و نساجی را در بنگلادش به شکل گسترده و وسیع شاهد هستیم.

سفیر کشور بنگلادش در ایران تصریح کرد: در کنار تولید پوشاک، این کشور در تولید و صادرات آبزیان، میگو، میوه‌های استوایی، چای، چرم، نخ کنف و حتی دوچرخه پیشرو و پیشتاز عمل کرده به طوری که این کشور با رشد سریع اقتصادی خود به ببر جدید آسیا معروف شده است.

کریم‌خان چودری افزود: ۱۰ درصد چرم دنیا و بخش عمده ای از البسه و داروی جهان با وجود شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری در بنگلادش تولید و روانه بازار مصرف می‌شود و در تولید سیب‌زمینی این کشور صاحب رتبه هفتم جهانی است.

وی ضرورت همفکری بیشتر در تولید محصول سیب‌زمینی و سایر محصولات کشاورزی را حتی روی آب و در کوچک‌ترین فضای خاک یادآور شد و خاطرنشان کرد: در کنار صادرات محصولات یاد شده، بنگلادش سالانه ۱۰ میلیارد دلار واردات ماشین‌آلات نساجی و پوشاک، هشت میلیارد دلار واردات آهن و استیل و هفت میلیارد دلار واردات محصولات پتروشیمی، منابع معدنی، ماشین‌آلات صنعتی و کود را دارد.

کریم‌خان جودری در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: کشور ایران و استان‌های مختلف آن می‌تواند تأمین کننده نخ، پنبه و ماشین‌آلات صنعتی مجهز بنگلادش باشد که ما آماده واردات این محصولات از ایران و استان‌های مختلف آن هستیم.

وی بیان کرد: ما با دستیابی به تکنولوژی‌های جدید در محدوده سرزمینی خود کشت و زرع چندین مرحله‌ای در طول سال داریم و به رغم شرایط آب و هوایی شرجی و بارانی، نیازی به تولید محصولات گلخانه‌ای وجود ندارد و اکثر محصولات کشاورزی این کشور در طول سال و در چند مرحله به تناسب نیاز تولید شده و روانه بازار می‌شود.

کریم‌خان جودری در ادامه سخنان خود اظهار کرد: از آسیا، چین و هند و از اروپا روسیه در کنار برزیل و آمریکا بیشترین واردات کالا و محصولات را به بنگلادش دارند و از کشور ایران نیز محصولاتی نظیر سیمان، قیر، ال.پی.چی، زعفران، کشمش، زیره و خشکبار به بنگلادش صادر می‌شود.

وی آمادگی این کشور را برای واردات کود، منسوجات پلاستیکی، آهن، استیل، شیر خشک و دیگر ماشین‌آلات و ظروف آلومینیومی یادآور شد و تصریح کرد: در سال‌های گذشته بنگلادش ۵۴ میلیارد دلار صادرات و ۷۵ میلیارد دلار واردات داشته که سهم ایران ۳۲ میلیون دلار در بحث واردات و ۶۴ میلیون دلار در بخش صادرات بوده است.

کریم‌خان جودری گفت: این کشور دارای ۹ منطقه ویژه صادراتی و ۱۰۰ منطقه ویژه اقتصادی است و با تدارک زیرساخت‌های مناسب و حتی ساختمان آماده حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بنگلادش است تا به فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی به این کشور کمک کنند.

سفیر کشور بنگلادش در ایران افزود: ما هیچ محدودیتی در حضور سرمایه‌گذاران ایرانی در بنگلادش و هیئت‌های تجاری نداریم ولی با توجه به شرایط تحریم امکان فعالیت مستقیم اقتصادی با ایران وجود ندارد و باید با رفع موانع بانکی زمینه توسعه تجارت و بازرگانی توانمندی را به نفع هر ۲ کشور فراهم کنیم.



منبع : مهر نیوز

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی کیانا انرژی آماده پاسخگویی به شما می باشد. لطفا پیام خود را بنویسید و بر روی دکمه ارسال کلیلک کنید.
👋 پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ.