آشنایی با برج های خنک کننده هیبریدی(بخش اول)

کولینگ تاور هیبریدی هیبریکول

هیبرید به چه معنی است؟

در گام اول برای شناخت بیشتر بهتر است اول از همه با مفهوم واژه هیبرید(Hybrid) بیشتر آشنا شویم. هیبرید در لغت به معنی ترکیب دو یا چند روش و یا رویکرد متفاوت، با هدف بهبود راندمان و عملکرد کلی مجموعه و بهره بردن از مزیتهای هر روش است. به عنوان مثال خودرو یا ماشین هیبریدی ترکیبی از موتور احتراق داخلی و باتری است. با ترکیب این دو روش، یک وسیله نقلیه هیبرید می تواند مسافت بیشتری نسبت به انواع بنزینی یا برقی طی کند و در عین حال آلایندگی بسیار کمتری نیز دارد.

 

تاریخچه مفهوم هیبرید

برای مثال در علم گیاه شناسی به نژادهایی که حاصل از ترکیب دو نژاد دیگر باشند، هایبرید می گویند. در واقع اصطلاح Hybrid ابتدا در علوم ژنتیک گسترش یافت و به کاربرد رسید. اما اکنون دیگر کمتر کسی با ریشه های این لغت آشنایی دارد، در حالی که کاربرد و مفهوم آن را به خوبی درک می کند. هایبرید(هیبرید) که به معنای دورگه است، در صنعت مفاهیم جدیدی را خلق کرده. مفاهیمی که بخصوص در حوزه خودرو با بهبود عملکرد، افزایش شتاب، کاهش مصرف سوخت، کم شدن آلایندگی و حتی لذت رانندگی در بالاترین حد ممکن با زندگی روزمره انسان ها اجین شده است.

هایبرید یا هیبرید در صنعت یعنی استفاده از چند منبع(برای تامین انرژی). در صنعت خودرو اما این لغت با استفاده ترکیبی از باتری و بنزین به عنوان منابع تأمین انرژی حرکتی در ذهن عموم جا افتاده است، در حالی که گستره بسیار بیشتری از این مفهوم را شامل می شود. مفهوم Hybrid گاهی در یک وسیله نه چندان مهیج مانند یک ماشین حساب بروز می کند! بله، یک ماشین حساب هم میتواند هیبریدی باشد. حتما شما هم ماشین حساب هایی را که از باطری و یک پنل نوری استفاده می کنند،دیده اید . این دستگاه ساده و ارزان نیز یک وسیله صنعتی هیبریدی است. چرا که از دو منبع انرژی استفاده می کند.

تکنولوژی هیبرید در ماشین(HEVs)

پس به صورت یک تعریف کلی هر دستگاه و وسیله ای که از چند منبع انرژی استفاده می کند، در واقع دارای تکنولوژی هیبرید است. در صنعت حمل و نقل هم میتوانیم به هر وسیله ای که از دو منبع سوختی استفاده می کند، لقب هیبریدی بدهیم. حتی خودروهایی که از بنزین و گاز طبیعی (CNG) استفاده می کنند. این خودروها که در داخل به آنها دوگانه سوز می گویند، در اصلاح دقیق علمی همان هیبریدی اند. اگرچه در هیچ کجای دنیا رسم نیست وسیله ای که چند نوع سوخت فسیلی می سوزاند را ملقب به این افتخار کرد.

در صنایع حمل و نقل، لقب هیبریدی را تنها برازنده وسیله ای می دانند که حداقل در یک حالت از منابع تجدید پذیر و در حالت دیگر ازسوخت های پاک استفاده کند که پر رونق ترین مثال آن برق و باتری است. البته بررسی های بسیاری برای استفاده از گازوییل و باتری به عمل آمده اما بیشتر سیستم های هیبریدی در صنعت خودرو شامل هیبریدهای باتری و بنزین بوده است. اما امروزه دیگر تنها کمپانی های محافظ کار و دوستدار محیط زیست نیستند که از این تکنولوژی بهره می برند. بلکه برندهایی مانند فراری، پورشه و مک لارن، که نام آنها قرین با اوج هیجان و لذت رانندگی است، در پیشرفته ترین و گران ترین و سریعترین مدل های خود(Porsche 918, Ferrari LA Ferrari, McLaren P1 ) به سمت تکنولوژی هیبریدی رفته اند. تکنولوژی هیبرید بدون شک در بین خودروهای تماما برقی و تماما بنزینی تا سالها جایگاه مناسبی خواهد داشت و هر روز بر تعداد کمپانی هایی که به این سمت حرکت می کنند بیشتر خواد شد. البته که بر تعداد مشترانی که به سمت این فناوری جذب می شوند نیز روز به روز افزوده خواهد شد.

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی کیانا انرژی آماده پاسخگویی به شما می باشد. لطفا پیام خود را بنویسید و بر روی دکمه ارسال کلیلک کنید.
👋 پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ.