بادگیرها اولین کولرهای هوایی

کولر هوایی چیست

کولر هوایی ( مبدل حرارتی هوا خنک ) دستگاهی است جهت انتقال حرارت مستقیم از یک سیال یا گاز به هوای محیط. یکی از روشهای خنک نمودن مایعات و گازها استفاده از دو منبع مقرون به صرفه آب و هواست.

مزیت ویژه کولرهای هوایی، عدم نیاز به منبع آب می باشد، بدین معنا که نیازی به نصب این تجهیزات در مجاورت منبع آب وجود ندارد. علاوه بر این، بدلیل هزینه های زیاد سیستم های انتقال آب و مشکلات زیست محیطی انتقال حرارت با استفاده از هوا ترجیح داده می شود.

در این مبدل ها بخارات گرم درون مجموعه ای از لوله ها که به صورت افقی کنار هم قرار گرفته اند توزیع می شود. جداره خارجی لوله ها به پره مجهز شده است تا سطح انتقال حرارت بین سیال داخل لوله ها با هوای خنک افزایش یابد.

کولرها در کلیه مراحل صنایع نفت و گاز از صنایع بالادستی استخراج و انتقال گرفته تا پالایشگاه ها و مجتمع های پتروشیمی تحت شرایط گوناگون محیطی و برای سیال های مختلف با فشار، دمای متفاوت و مبرد بخار (مورد استفاده در مجتمع های نیروگاهی) استفاده می شود.

 تاریخچه کولر آبی

استفاده از تبخیر به عنوان روشی برای سرمایش هوا و کاهش دما به قدمت‌های بسیار کهن بر می گردد. در این مسیر تاریخی، انسان‌ها از تبخیر به عنوان یک راه حل ساده برای کاهش دما و افزایش راحتی در زندگی خود بهره می‌بردند. این مفهوم اولیه از تبخیر به عنوان یک وسیله سنتی برای مقابله با گرما و گرمای هوا شناخته می‌شود.

کولرها به عنوان یکی از ابداعات بزرگ در زمینه تهویه مطبوع و سرمایش هوا در طول تاریخ به تکامل پیوسته ای پیش‌روی داشته‌اند. از کولرهای ساده با استفاده از اصول تبخیر در دوران‌های اولیه تاریخ تا بهره‌برداری از تکنولوژی‌های پیشرفته در دنیای مدرن امروزی، این دستگاه‌ها به شکل متفاوتی تغییر نموده‌اند. حال به مرور تاریخچه کولر آبی خواهیم پرداخت

اولین ایده سیستم های سرمایشی در مصر باستان بوده است

آنها نی ها را به وسیله آب خیس نموده و در پشت پنجره ها آویزان می نمودندکه تبخیر این نی ها بر اثر جریان هوا باعث ایجاد باد خنک در آن محل می شد. در رم باستان نیز در خانه ها قنات هایی وجود داشت که با گردش هوا داخل ای چاه ها جریان هوای خنک ایجاد می شد. اما نشانه اعلاء سیستم خنک کننده در کشور ایران شکل گرفته است. در ایران با ساخت بادگیر ها جریان هوا را برای خانه های خود ایجاد می نمودند.

اختراع اولین کولر آبی تاریخچه کولر :

یکی از اختراعاتی که ابتکارات در زمینه کولرهای تبخیری را شروع نمود، اختراع ویلیس هوویل در اوایل قرن بیستم بود. ویلیس هوویل این نام را به کولرهای تبخیری داد که از آب به عنوان وسیله‌ای برای خنک نمودن هوا استفاده می‌نمودند. این کولرها معمولاً از پمپ‌ها برای انتقال آب به پدهای خنک‌کننده استفاده می‌نمودند. سپس با تبخیر آب از سطح پدها، هوا خنک می‌شد. این نخستین نسخه‌های کولرهای تبخیری، از اصول تبخیر آب به عنوان یک روش کارآمد برای سرمایش هوا لستفاده می نمودتد. در نتیجه، تاریخچه کولرهای تبخیری با شروع اولین تلاش‌های انسان برای کنترل دما و افزایش راحتی در محیط‌های گرم و خشک شروع شد. این ابتکارات ابتدایی نقطه عطفی در توسعه تکنولوژی کولرهای تبخیری بوده‌اند که به سرمایش هوا در مناطق گرم و خشک بهبود می‌بخشند. از آن زمان، تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر و موثرتر برای کولرهای تبخیری توسعه یافته‌اند.

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی کیانا انرژی آماده پاسخگویی به شما می باشد. لطفا پیام خود را بنویسید و بر روی دکمه ارسال کلیلک کنید.
👋 پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ.